پروتکل های سانترال و کاربرد سیپ ترانک

در دنیای مدرن کسب و کار های زیادی در فضای اینترنت فعالیت می کنند. پروتکل ها یا قوانین ارتباط بین قسمت های مختلف این مجموعه بزرگ، نقش مهمی را در این فضا ایفا می کنند. اما در واقع این پروتکل ها چه کاربردی دارند و کدام پروتکل ها برای کسب و کار ما مناسب هستند؟

 

اهمیت پروتکل ها

پروتکل ها در واقع زبان های گفتگو در فضاهای اینترنتی هستند تا دستگاه های مختلف با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. دو دستگاه سخت افزاری مانند سانترال با هر دستگاهی که پروتکل مربوطه را پشتیبانی کند، می تواند از این طریق ارتباط برقرار کند. پروتکل ها مانند هر زبان دیگر، قوائد و واژگان مخصوص خود را داشته و معایب و مزایای خود را دارد. در ادامه به معرفی انواع آن ها و کاربرد آن در سانترال می پردازیم.

 پروتکل های سانترال

 

انواع پروتکل ها و کاربرد های آن

پروتکل ها برای انتقال اطلاعات بر روی انواع شبکه ها مانند شبکه های اترنت یا سیمی و ارتباطات اینترنتی به کار برده می شوند. در این میان پروتکل ها را به چهار دسته اصلی در لایه های مختلف ارتباطی تقسیم می کنند که شامل موارد زیر می شود:
- لایه پیوند: پروتکل هایی که ارتباط بین سیستم های سخت افزاری را برقرار می کند. پروتکل های لایه پیوند شامل PPP، DSL و آشنا ترین نوع آن Wi-Fi می شود.
- لایه اینترنت: ارتباطات، انتقال انواع داده های متنی، صوتی، تصویری و... رهگیری و حتی دریافت اطلاعات از طریق این پروتکل ها انجام می گیرد. در واقع پروتکل های لایه اینترنت قلب تپنده تکنولوژی های امروزی است و شامل انواع IPv ها (IPv6، IPv4 و...) می شود.
- لایه انتقال یا حمل و نقل: در فضای اینترنت اطلاعات به صورت بسته های کد گذاری شده جابجا می شوند. پروتکل های لایه حمل و نقل نحوه ارسال، دریافت و تاییدیه دریافت این بسته های اطلاعاتی را مشخص می کنند. مانند پروتکل های TCP، UDP و...
- لایه برنامه: از پروتکل های لایه برنامه برای اطمینان از امنیت و کامل بودن اطلاعات دریافتی استفاده می شود. به طور مثال در مرورگر ها از پروتکل https و برای ارتباط از طریق ایمیل از پروتکل SMTP استفاده می کنند. در سانترال نیز بسته به نیاز شما از پروتکل های مختلفی استفاده می کنند.

 

کاربرد سیپ ترانک

 

پروتکل SIP در سانترال و سیپ ترانک

سیپ یا Session Initiation Protocol یک پروتکل برای کنترل بخش های ارتباطی چند رسانه ای می باشد که اطلاعات ارسالی در پروتکل VIP را سازماندهی می کند. سیپ از انواع تماس های تصویری، صوتی، پیام ها ، ویدیو کنفرانس ها و ... پشتیبانی کرده و این ارتباطات را کنترل می کند.SIP شباهت زیادی به پروتکل های لایه کاربردی مانند پروتکل HTTP دارد اما در واقعا روش های در خواست را از HTTP برداشته و 14 نوع درخواست را در بر می گیرد. این پروتکل در سیستم سانترال برای انتقال داده می تواند TCP، UDP یا SCTP را اجرا کند.
خطوط سیپ در شرکت ها با نام سیپ ترانک (SIP TRANK) با توجه به نیاز مشتری در انواع یک طرفه (فقط برای ارتباط مشتریان با مجموعه) و دو طرفه (برای ارتباطات مشتریان و همچنین ارتباطات داخلی مجموعه) ارائه می شود. برای خطوط سیپ شرکت مخابرات یک شماره تماس 4 یا 5 رقمی در اختیار شما گذاشته و کاربران با توجه به کسب و کار خود، بقیه خطوط را تعیین می کنند. حتما برایتان پیش آمده است که پس از تماس با شرکتی یک صدای ضبط شده، شما را برای گرفتن داخلی مورد نظر راهنمایی کند. سیپ ترانک با پشتیبانی از DID این امکان را در اختیار مشتریان قرار می دهد که شماره های داخلی را در ادامه ی شماره های ثابت وارد کنید.

 

نصب سیپ بر روی سانترال های پاناسونیک

انواع سانترال پاناسونیک دارای سه دسته اصلی می باشد:
- آنالوگ
- دیجیتال
- IP BASE
سانترال های آنالوگ قابلیت اجرای سیپ ترانک را ندارند و در صورت نیاز به راه اندازی سیپ ترانک باید نسبت به تغییر آن به سانترال دیجیتال یا IP BASE اقدام کنید، پس بیشتر به بررسی آن ها نمی پردازیم.
سانترال های دیجیتال از طریق کارت ایوان E1، که قابلیت استفاده 30 کانال به صورت همزمان را به ;اربر می دهد، به روتر سیسکو و یا سرور استریسک و با استفاده از کارت PRI0290 با تنظیمات ترانک های خاص قابل راه اندازی می‌باشد.
سانترال ها IP BASE به شما این امکان را می دهند که با خرید لایسنس SIP TRANK و روتر میکروتیک اقدام به راه اندازی سیپ ترانک نمایید.

 

 نصب سیپ بر روی سانترال های پاناسونیک


مزایای سیپ

کم کردن هزینه ها: برای خطوط سیپ ترانک بر خلاف خطوط آنالوگ آبونمان سالیانه تعریف نمی شود. علاوه بر این، خطوط سیپ ترانک نه تنها هزینه نگهداری پایین تری دارند بلکه هزینه مکالمات در سیپ ترانک ها بسیار پایین تر است. قیمت یک خط تلفن سیپ نیز بسیار کمتر از خطوط آنالوگ می باشد.

کاهش استفاده از سخت افزار: با توجه به این که سیپ ترانک بر روی بستر شبکه ارائه می شود شما می توانید در هزینه های کابل کشی و خرید تجهیزات مختلف برای ارتباط بین مراکز تلفن نیز صرفه جویی کنید.
امکان انتقال به دفاتر دیگر: بسیاری از دفاتر شرکت ها به صورت موقت هستند و تغییر خطوط تلفن باعث از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان مجموعه می شود. یکی از مهم ترین مزایای سیپ ترانک قابلیت انتقال بی دردسر خطوط به دفتر جدید می باشد. علاوه بر این شما می توانید طی یک قرارداد، مالکیت دائمی و اختصاصی آن خط را داشته باشید.

انعطاف پذیری: با توجه به اینکه خطوط سیپ بر روی بستر اینترنت می باشند به راحتی و با هزینه پایین می توان آن ها را گسترش داده و یا قابلیت های جدیدی به آن ها اضافه کرد و یا بر روی خطوط تلفن همراه از آن ها بهره برد.
بالا بودن کیفیت در ارتباطات: کیفیت بالای صدا و عدم وجود نویز در ارتباطات از مزایای دیگر خطوط سیپ می باشد که باعث می شود مشتریان از ارتباط با مرکز شما خسته نشوند.
فروشگاه پاناسونیک تهران با عرضه انواع دستگاه سانترال با مناسب ترین قیمت ها و خدمات پس از فروش بی نظیر، شما را در بهبود ارتباطات کسب و کارتان همراهی می کند.

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر