آموزش ارتباط سانترال پاناسونیک با کارت PRI

در این مقاله قصد داریم که خیلی مختصر اما مفید در خصوص برخی مباحث و مفاهیم اولیه آموزش ارتباط سانترال پاناسونیک با کارت PRI با شما خوانندگان عزیز و محترم سخن گفته و تا جایی که امکان دارد، شما را با شیوه راه اندازی، نصب و یکپارچه سازی و برنامه ریزی این دستگاه کاربردی آشنا کنیم؛ همراه ما باشید.

 

آشنایی با سانترال پاناسونیک و انواع آن

سانترال پاناسونیک از جمله تلفن های کاربردی است که از آن در ادارات و سازمان های مختلف به عنوان یک تلفن مرکزی با ظرفیت بالا و کاربرد بیشمار برای اتصال و ارتباط پایدار تر و بهتر بین چند خط داخلی استفاده می شود. این تلفن با توجه به ساختار و ویژگیها از قابلیت های بیشماری برای کسب و کارهای بزرگ برخوردار بوده و انواع مختلفی از آن را میتوان در بازار مشاهده کرد. نحوه اتصال و ارتباط بین دستگاه های سانترال با یکدیگر در حالت آنالوگ از طریق کارت PRI و در حالت تحت شبکه نیز از طریق کارت DSP و لایسنس صورت می گیرد. دو نمونه کاربردی TDA و TDE از انواع سانترال های پرظرفیت پاناسونیک شناخته می شوند.

 

آموزش ارتباط سانترال پاناسونیک

 

منظور از کارت PRI چیست؟

کارت پی آر آی (PRI) به کارتی گفته می شود که از آن در جهت راه اندازی خطوط E1 به عنوان جایگزینی برای خطوط قدیمی مخابرات که 4 یا 5 رقمی؛ استفاده می شود. همچنین از دیگر کاربردهای منحصر به فرد این کارت میتوان به ایجاد ارتباط بین 2 دستگاه سانترال پاناسونیک TDE و TDA در حالت آنالوگ اشاره کرد که به آن کارت سانترال 0290 نیز گفته می شود.

 

بر اساس تصاویر بالا میتوان گفت که در ساختار این کارت دو فیش BNC به صورت های RX و TX تعبیه شده و در کنار آن شاهد یک کانکتور شبکه نیز هستیم.

 

مراحل نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک

نصب و راه اندازی پاناسونیک مرکزی به منظور برقراری ارتباط بین خطوط مختلف تلفن مرکز در حالت آنالوگ به یک کارت PRI نیاز داشته که بتوان از طریق آن به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی برای یکپارچه سازی و اتصال خطوط داخلی یک مرکز اقدام کرد. همچنین باید از قسمت تنظیمات سانترال پاناسونیک نحوه اتصال و دسترسی خطوط داخلی به این تلفن مرکز را تنظیم و برنامه ریزی نمود تا بر اساس سناریوهای از پیش تعیین شده بین دو دستگاه سانترال از طریق کارت PRI ارتباط برقرار شود. فلذا همانطور که اشاره شد؛ کارت PRI را میتوان به منظور ایجاد ارتباط بین دو دستگاه سانترال و یا اتصال آن به یک سرور ویپ (روتر) در 3 حالت مختلف بکار گرفت و مورد بررسی قرار داد:

- برنامه ریزی برای یکپارچه سازی و برقراری ارتباط داخلی های دو مرکز با یکدیگر: این حالت زمانی اتفاق می افتد که نیاز به برقراری ارتباط بین تعدادی کانال داخلی بین دو تلفن پاناسونیک وجود داشته باشد؛ یعنی از دستگاه سانترال جدید دیگری در کنار سانترال قدیمی با ظرفیت پر شده در جهت صرفه جویی اقتصادی استفاده شود. ارتباط بین این دو دستگاه سانترال قدیمی و جدید، با لینک E1 – PRI 30 برقرار می شود. در چنین شرایطی شما از یک مرکز تلفن پرظرفیتی برخوردارید که از کارت و ماژول PRI پشتیبانی می کند.

 

سانترال پاناسونیک

 

- برقراری ارتباط داخلی با سر شماره ی اختصاصی: این حالت مختص زمانی است که افراد در عین استفاده از زیر ساخت قدیمی، قصد بروزرسانی سیستم خود را داشته و می خواهند که از مزایای بیشمار ارتباط دستگاه سانترال با مراکز تحت شبکه نیز بهره مند شوند. در چنین شرایطی میتوان از طریق لینک PRI بین دستگاه سانترال قدیمی با سرورهای تحت شبکه ارتباط برقرار کرد.

- لینک دو دستگاه به هم توسط کارت PRI پاناسونیک (کارت E1 ): در این حالت امکان استفاده از سرویس های مخابراتی بر روی سانترال های قدیمی به دلیل هزینه ی بالای آن وجود ندارد و به هنگام تهیه هر یک از سرویس های سیپ ترانک (SIP TRUNK)، تل سی (TEL 30)،سیپ اکتنشن و سیپ فون (SIP PHONE ) از شرکت های نظیر شاتل و یا آسیاتک کافی است که دستگاه سانترال پاناسونیک خود را به یک روتر سیسکو با ماژول E1 یا یک سرور ویپ E1 – PRI 30 (کارت TDA0290) مجهز کنید. بدین ترتیب ارتباط بین این سرویس ها با خط PRI دستگاه مرکزی از طریق این روتر و یا سرور انجام می شود.

 

ارتباط دو سانترال پاناسونیک NS500 از طریق کارت PRI

دو دستگاه سانترال پاناسونیک نوع NS500 معمولا از طریق کارت PRI یا همان 5290 در محیط شبکه به یکدیگر لینک می شود. در این روش هیچگونه اثری از سوئیچ A و B بر روی کارت نبوده و باید از طریق کانکتور شبکه که مطابق استانداردها و مشخصات مدنظر دستگاه مرکزی تنظیم شده، این ارتباط را بین دو کارت تعبیه شده بر روی دستگاه برقرار نمود. برای ساختن کانکتوری با شبکه دلخواه لازم است که یک سر آن را به صورت ستون Signal Name و دیگری را به صورت ستونی مجزا در نظر گرفت؛ لذا بر اساس مشخصات دستگاه و استانداردهای زوج بندی کابل شبکه این کانکتور ایجاد شده و ارتباط بین دو دستگاه را به راحتی می توان برقرار نمود.

 

ارتباط دستگاه های سانترال

 

تنظیمات کارت PRI برای ارتباط دو دستگاه سانترال

با مراجعه به قسمت تنظیمات SLOT در محیط سانترال TDA میتوان محل کارت PRI نصبی روی دستگاه مرکزی را مشاهده نمود و اگر دستگاه بر روی حالت INS تنظیم شده باشد با کلیک بر روی گزینه Port Property امکان مشاهده وضعیت کارت فراهم شده است. در غیر این صورت با نوشتن IP دستگاه از طریق وب می توان امکانی برای تغییر وضعیت کارت را از حالت Fault به INS و در نتیجه ارتباط بین دو دستگاه برقرار فراهم نمود. همچنین در نظر گرفتن حالت OUS (خارج از سرویس) در دستگاه سانترال NS500 و انتخاب گزینه Port Property باعث تغییر وضعیت کارت 5290 خواهد شد.

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
علی پیری -۱۰۹ فروردین -۶۲۱
با مراجعه به قسمت تنظیمات SLOT در محیط سانترال TDA میتوان محل کارت PRI نصبی روی دستگاه مرکزی را مشاهده نمود و اگر دستگاه بر روی حالت INS تنظیم شده باشد با کلیک بر روی گزینه Port Property امکان مشاهده وضعیت کارت فراهم شده است. در غیر این صورت با نوشتن IP دستگاه از طریق وب می توان امکانی برای تغییر وضعیت کارت را از حالت Fault به INS و در نتیجه ارتبا
user
پاناسونیک تهران ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
با مراجعه به قسمت تنظیمات SLOT در محیط سانترال TDA میتوان محل کارت PRI نصبی روی دستگاه مرکزی را مشاهده نمود و اگر دستگاه بر روی حالت INS تنظیم شده باشد با کلیک بر روی گزینه Port Property امکان مشاهده وضعیت کارت فراهم شده است. در غیر این صورت با نوشتن IP دستگاه از طریق وب می توان امکانی برای تغییر وضعیت کارت را از حالت Fault به INS و در نتیجه ارتبا