آموزش کار با نرم افزار سانترال پاناسونیک

یکی از نیازهای مهم هر سازمان ارتباط درون شبکه ای افراد سازمان با یکدیگر است. امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، روش های جدید ارتباطی جایگزین روش های قدیمی ارتباط درون شبکه ای شده است. یکی از این فناوری ها تلفن سانترال پاناسونیک می باشد. این تغییرات ارتباطی، آنچنان محسوس است که الفبای جدیدی برای ارتباط میان بخش های مختلف یک سازمان بنا نهاده است. طبیعی است ورود فناوری های جدید نیازمند آموزش ها و دستورالعمل های ویژه تری است. در این مقاله با این فناوری و نحوه نصب و راه اندازی آن بیشتر آشنا می شویم.

تلفن سانترال پاناسونیک

تلفن سانترال پاناسونیک امکان برقراری تماس بدون هزینه بین بخش های مختلف یک سازمان را میسر می سازد. حتما هنگام ارتباط تلفنی با یک سازمان بزرگ جملاتی نظیر این را شنیده اید : «سلام شما با سازمان ما تماس گرفته اید. لطفا داخلی مورد نظر را وارد کنید». تلفن گویای یکپارچه نیز یکی از امکانات سانترال پاناسونیک است. شما حتی می توانید با نصب این نرم افزار مکالمات خود را ضبط کنید. همچنین این فناوری هیچ مشکلی برای ارتباط خارج از محدوده سازمان با ارگان های داخلی ایجاد نمی کند.

 

دستگاه سانترال پاناسونیک

 

نصب تلفن سانترال پاناسونیک

برای استفاده از امکانات این دستگاه باید با نحوه نصب و راه اندازی این دستگاه آشنا باشید. چنانچه با نحوه نصب سانترال پاناسونیک آشنایی ندارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. 

مکان قرارگیری دستگاه سانترال از جمله نکات کلیدی و ابتدایی نصب می باشد. توجه کنید که دستگاه باید در فاصله مناسبی از زمین و روی دیوار نصب گردد.  حتی الامکان مکانی را انتخاب کنید که شرایط استاندارد محیطی مانند عدم وجود رطوبت و گرد و خاک را دارا باشد.  پس از تعیین مکان مناسب نصب نوبت به تهیه نقشه مخابراتی می رسد. در تهیه نقشه مخابراتی سازمان مراحل زیر انجام می شود:

  • تعیین مسیر خطوط مخابراتی از خطوط ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران
  • تهیه نقشه مناسب با توجه به رنگ بندی خطوط، شماره خط، رنگ بندی کابل های داخلی 
  • درج شماره پورت به تفکیک رنگ زوج سیم ورودی و خروجی در نقشه ( در نقاط اتصال پست و ترمینال)
  • برنامه ریزی مرکز و تعیین زنگ خورها
  • تعیین سطح دسترسی کاربران

ابزارهای مورد نیاز برای نصب سانترال پاناسونیک

پیش از شروع فرایند نصب دستگاه حتما از به همراه داشتن ابزارهای زیر اطمینان حاصل کنید: سیم چین، انبردست، چهارسو و دوسو، پیچ گوشتی، دریل به همراه مته، مولتی متر، فازمتر و دستگاه سوکت زن. بدیهی است استفاده از ابزارهای مناسب فرایند نصب را تسریع می بخشد.

برنامه ریزی سانترال و کار با manual ها

از دو روش می توان برای برنامه ریزی سانترال پاناسونیک  اقدام نمود:

روش اول: برنامه ریزی نرم افزار توسط کامپیوتر (برای برنامه ریزی سانترال های پرظرفیت مانند KX-TDA100 ، KX-TDA200، KX-TDA600 حتما باید از کامپیوتر استفاده کرد).

روش دوم: استفاده از گوشی تلفن پاناسونیک (گوشی های مدل KX-T7730 ,KX-T7033 ,KX-T7130 ,KX-T7030 ,KX-T73302 امکان برنامه ریزی سانترال پاناسونیک را در اختیار ما قرار می دهند).

در حالت کلی هرچه ظرفیت سانترال بیشتر و دستگاه بزرگتر باشد، برنامه ریزی آن سخت تر خواهد بود. چرا که در دستگاه های بزرگتر کارت های ارتقای بیشتری وجود دارد. همین امر استفاده از کامپیوتر را برای  برنامه ریزی سانترال های بزرگتر ضروری کرده است. با این وجود برنامه ریزی  سانترال های کم ظرفیت توسط گوشی تلفن نیز به راحتی پاسخگوی نیاز ما به این فناوری می باشد.

برای نصب و برنامه ریزی سانترال دفترچه راهنماهای مختلف و manual های مرتبطی هم وجود دارد که استفاده از آنها کار برنامه ریزی را آسان تر می کند. برای نمونه دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی سانترال حاوی اطلاعاتی چون چگونگی نصب باکس روی دیوار، ظرفیت و پورت های مختلف سیستم، طرز بستن کابل آنفولان برای کارت های شهری و داخلی، مدل های کارت های تلفنی قابل استفاده توسط سیستم و تلفن ها و دستگاه های قابل استفاده با سانترال مورد نظر می باشد.این نرم افزار دارای یک دفترچه راهنمای کاربردی نیز هست.

در دفترچه راهنمای سانترال اطلاعاتی مانند روش های برقراری تماس، تکرار تماس، دسترسی به شبکه های دیگر، پاسخگویی با گوشی و هدست، اقدامات مورد نیاز در زمان مکالمه( ترانسفر، کنفرانس، هلد کردن، پشت خطی)، کار با صندوق صوتی، فوروارد کردن تماس، تنظیمات تلفنی مورد نیاز کاربر( حالت هشدار، مزاحم نشوید)، ضبط صدا و تنظیمات مدیریتی مثل کنترل خطوط داخلی وجود دارد. شما می توانید در دفترچه راهنمای برنامه ریزی سانترال با نحوه مسیردهی تماس ها و تنظیمات اپراتوری سیستم آشنا شوید.

تنظیمات عمومی سانترال ( زمان، تاریخ، شماره اپراتور، کدهای دسترسی)، تنظیمات مربوط به گروه بندی خطوط داخلی، تنظیمات مربوط به وضعیت تماس ها در ساعات کاری و روزهای تعطیل، برنامه ریزی تلفن گویا، برنامه ریزی  جهت گروه بندی خطوط شهری و تنظیمات مربوط به هدایت تماس های ورودی به داخلی مورد نظر از جمله اطلاعاتی است که در دفترچه راهنمای برنامه ریزی سانترال وجود دارد.

 

آموزش کار با سانترال پاناسونیک

 

نحوه برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت توسط گوشی تلفن

همانطور که پیشتر گفته شد، سانترال های کم ظرفیت به راحتی توسط گوشی تلفن قابل برنامه ریزی هستند. برای نمونه می خواهیم نحوه راه اندازی سانترال را با گوشی مدل KX-T7730 بررسی کنیم. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    - دستگاه مرکزی را نصب کرده و آن را روشن کنید.

    - پس از اطمینان از روشن بودن دستگاه JACK 01 را به گوشی متصل کنید.

    - دکمه های program، ستاره و مربع را فشار دهید.

    - پسورد دستگاه را وارد کنید. (۱۲۳۴ پسورد پیش فرض است)

    - کد مورد نظر را وارد کرده و دکمه Sp phone را فشار دهید.

    - تنظیمات را انجام داده و برای ذخیره از دکمه store استفاده کنید.

    - در صورت نیاز به وارد کردن کد جدید دکمه HOLD را فشار دهید.

    - برای خارج شدن از تنظیمات دکمه Program را فشار دهید.

نحوه برنامه ریزی سانترال توسط کامپیوتر

بعد از خرید تلفن سانترال برای برنامه ریزی سانترال از طریق کامپیوتر می توان از نرم افزار Maintenance Console  استفاده کرد. در ادامه نحوه نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک توسط نرم افزار Maintenance Console  خواهد آمد. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    - متصل کردن رایانه به سانترال پاناسونیک( توسط کابل USB)

    - اجرای برنامه Maintenance Console 

   - تایپ کلمه INSTALLER در قسمت Enter Programmer Code و انتخاب گزینه OK

    - انتخاب گزینه Connect

    - انتخاب نوع سانترال به وسیله گزینه PBX Mode

    - انتخاب گزینه USB

    - وارد کردن پسورد(۱۲۳۴ پسورد پیش فرض است)

    - انتخاب Connect

    - انتخاب تنظیمات پایه و ورود به برنامه سانترال پاناسونیک 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر